Na początku minionego stulecia rynek perfum został zrewolucjonizowany przez grupę projektantów oferujących perfumy niszowe, takich jak Chanel, Dior, którzy zaczęli wprowadzać zapachy jako uzupełnienie ich kolekcji odzieży i akcesoriów. Ten trend utrzymywał się przez dziesięciolecia i nadal odnosi sukcesy dzięki Prada, Calvin Klein, Gucci, Elie Saab i innym modowym markom, które oferują perfumy jako akcesoria zapachowe uzupełniające ich projekty mody.
Ich perfumy niszowe mają na celu zadowolenie jak największej liczby odbiorców za pomocą ogólnie dostępnych produktów (średnio od sześćdziesięciu do dziewięćdziesięciu euro), dobrze promowanych spotów telewizyjnych i kampanii reklamowych z udziałem uwielbianych na całym świecie filmów i wydarzeń sportowych. Produkty te – sprzedawane przez wiele punktów sprzedaży detalicznej zlokalizowanych w każdym mieście na całym świecie – stanowią zdecydowaną większość dzisiejszego rynku perfum.
Kilka dekad temu rynek ponownie się zmienił, wraz z narodzinami zupełnie nowej kategorii graczy: perfumiarzy niszowych. Perfumy niszowe są oferowane tylko w starannie wyselekcjonowanych specjalistycznych butikach perfumeryjnych lub w ekskluzywnych butikach z perfumami po znacznie wyższych kosztach (średnio 100 do 300 euro). Nacisk kładziony jest na ekskluzywność i oryginalność; niszowe zapachy są ograniczone ilościowo i powstają z rzemieślniczej pasji, tworząc osobisty, autentyczny i angażujący sposób opowiadania historii. Głównym głosem w budżecie perfumiarza jest, a nie promocja, zakup tych cennych surowców naturalnych, które bardzo trudno znaleźć w produktach masowych.